2007/05/17

Nyt parti ikke en døgnflue

PARTI: Jeg har ikke meldt mig ind Ny Alliance i protest. Det har været en meget overvejet handling. Jeg er politisk socialradikal, som P. Munch beskrev det i 1903. I øvrigt skrev han også: - de social-radikales hovedopgave er den langsomme omformning af befolkningens tænkevis i moderne ånd”. Samme opgave i dag.

Det sociale betyder meget for mig. Alle har ansvar for hinandens liv. Og at gå til roden af et problem / en opgave er nødvendigt. Analysere problemet og så handle. Det er lige så vigtigt. Og at være radikal er at gå til roden af et problem.

Siden Gitte Seeberg og Anders Samuelsen kom ind i EU-Parlamentet, har jeg modtaget deres ugebreve hver fredag (for Anders’ vedkommende har jeg arkiveret 96 breve fra 7. januar 2005). Og jeg har læst dem med stor interesse. Blevet klogere på nogen ting. Fået holdninger til andre ting. Altid gode breve. Uanset om det var de personlige familiære forhold, der blev omtalt (og som Anders ofte fik flettet ind i sine breve), eller det var pågående sager i DK, EU eller i Verden i øvrigt. Altid læseværdigt. Ofte var Gitte og Anders inde på de samme områder. Og de supplerede hinanden godt med deres ugebreve. Engagerede. Dejlige politikere at følge i deres politiske arbejde.
Naser Khader har jeg også været meget optaget af gennem mange, mange år. Sidste gang jeg hørte ham life var på Ry højskole.
De tre: Naser Khader, Gitte Seeberg og Anders Samuelsen danner en god stærk ramme om en politisk proces, der nu er gået i gang.
En politisk proces, der ikke er bundet op på gamle ideer, som slet ikke slår til i den politiske virkelighed af i dag. Venstre-Højre. Kapitalisme-Socialisme. Gamle udslidte begreber.
Verden er blevet flad igen. Globaliseringen er vor forudsætning. Globaliseringen er vores udgangspunkt på alt, hvad vi burde foretage os. Uddannelse og Innovation. Produktion og Handel. Transport og Skibsfart.
Ny Alliance er ikke en døgnflue. Den bliver virkeliggørelse af det bedste af oprøret fra midten.

Af Bent Bundgaard Mosbrovej 5, Høstemark, Mou Bent.Bundgaard@pc.dk

 

2007/02/05

Hos lægen

Posted by Picasa

En tur på Hjerteafdelingen

Ja, det lyder måske ikke så godt, men det var helt igennem en god oplevelse..

Jeg havde søgt læge, fordi jeg var faldet et par gange. Og jeg havde kørt galt med bilen.

Uforståeligt. Men der var sådan flere tegn på at der var noget galt med helbredet. Symptomerne blevet skrevet på et stykke papir. Tid hos lægen. Han havde ikke hørt ret meget på os inden han tog sit stetoskop og lyttede til mit hjerte. Så blev der lagt elektroder på mig. Og et hjertekartogram blev taget. Han forlod lægeværelset. Kom tilbage kort tid efter. Du må ikke selv køre bil, men du skal indlægges med det samme. De venter på dig i modtagelsen på Sygehus Syd.

En venlig sygeplejerske tog imod. Jeg blev straks lagt i en seng, der stod nede i modtagelsen. Der blev taget blodprøver. Og jeg blev udstyret med elektroder, der var koblet på en trådløs sender, der kunne fortælle om hjerteslag og puls, og hvad ved jeg. Og en virkelig serviceminded portør kørte mig til lokalet, hvor der blev foretaget flere undersøgelser af mig. Han kunne, mens han tog sig af mig, hjælpe et ældre ægtepar, der åbenbart var faret vild.

Fra det øjeblik jeg kom på hjerteafdelingen på 6. sal til jeg forlod det med en pacemaker implanteret i brystet og rigtig medicindoceret mødte jeg kun ansvarlige, venlige og kompetente mennesker. Under opholdet var jeg i kontakt med fire-fem læger hver med sit speciale. Fra undersøgelser til operation. Og lige så mange sygeplejersker, der tog sig af os. På den firmandsstue, hvor jeg lå, var der i løbet af min tid på sygehuset otte patienter inklusiv mig selv, der havde hjerteproblemer, enkelte med store problemer. Jeg er 100% overbevist om, at de alle følte sig godt behandlet. En bekendt, der blev indlagt efter mig og på samme stue, og som blev opereret få timer efter sin ankomst af et lægehold, der lørdag morgen var kaldt ind på grund af ham, tog min pacemaker med i købet, nu de var inde. Ren rutine. Tager ingen tid. Lokalbedøvelse. Ingen smerter efterfølgende. Denne bekendte opfordrede mig til at skrive om, hvor godt vi blev behandlet. Og efter en samtale med min datter, der er ansat på sygehuset, og som fortæller mig, at de kun får de dårlige reaktioner af de meget kritiske patienter, synes jeg faktisk, det var en god ide at fortælle om vore meget positive oplevelser fra min kone afleverede mig i Modtagelsen til jeg måtte forlade sjette sal på Sygehus Syd.

Ikke et eneste negativ ord har jeg at nævne. Personalet skal virkelig have alle de lovord de fortjener.

Bent Bundgaard

 

2007/02/02
















Karen Jespersen
på Nyborg Strand
maj 2006 (i baggrunden Palle Adamsen og Leif Flemming Jensen)
Posted by Picasa



















Karen Jespersen
fotograferet på Lejerbos Repræsentantskabsmøde
på Nyborg Strand i maj 2006
Posted by Picasa

Rød & Sort - Hjerte & Hjerne

Rød & Sort – Hjerte & Hjerne

Dejligt med sådan en gammel oprører som Karen Jespersen.

Stemmesluger uanset om hun er det ene eller det andet.

Det er personen med det som hun giver udtryk for.

Og som hun kæmper for. Helt fint.

Alle partier i Danmark har stort set hele den politiske bredde inden for deres rækker.

Derfor kan alle partier rumme en Karen Jespersen.

Der er nogen i toppen af hvert parti, der lige som tegner partiets ”politik”!

Men blandt dem der laver fodarbejdet, blandt medlemmerne, blandt dem der stemmer på partierne, der har man hele spektret af politiske opfattelser.

Det bliver mere og mere tydeligt, at det lille Danmarks politiske opsplitning i partier er til stor morskab for mange, der følger udviklingen.

Hvad betyder principper i dag, når man skal tage stilling?

Altså den generelle forudsætning som er grundlaget for holdninger og handlinger.

Hvis man skulle se på principper kunne så en række kredsformænd fra Venstre så stå på nakken af hinanden for at byde Karen Jespersen velkommen i deres skreds?

Ja, ja selvfølgelig for det ville være helt fint at få Karen placeret i en bykreds med få venstrefolk og med mange socialdemokratiske vælgere.

Karen er begavet. Ingen tvivl om det.

Og måske er hun det bedste eksempel på følgende:

HVIS man ikke som ung er RØD har man ingen HJERTE,

Og HVIS man som gammel ikke er SORT har man ingen HJERNE!

Og hvem var det der sagde noget om at skifte STANDPUNKT?

Dejligt med en kvinde som Karen Jespersen.

Hun sætter kolorit på TilVærelsen. Skønt.

Hun er simpelt hen udtryk for LIV….

 

2006/12/30

Posted by Picasa
 Posted by Picasa
 Posted by Picasa
 Posted by Picasa
 Posted by Picasa

Et optimistisk livssyn

Et optimistisk livssyn

Nogen gange kan man blive så glad over en lille ting.
Det blev jeg her for et øjeblik siden, da jeg skrev sammen med min sønnesøn.
Det jublede inden i mig.
Samme dejlige varme følelse, som i går aftes ude på terrassen.
Klar himmel. Tusindvis af stjerner. Tiltagende måne.
Julehimmel så det sang. Sangsvanerne i hundredvis,
der fløj mod deres overnatningssted ude i mosen,
mens lyden af deres vingeslag og deres sang,
kom til mig - ikke så mange meter oven over mit hoved.

Mit ældste barnebarn skrev på Messenger blandt andet:
Jeg har lige set et foredrag på youtube med en meget klog mand;
åhhh, hvor er jeg optimistisk overfor fremtiden nu!
Han uddyber det. Men det skal jeg ikke komme ind på her og nu.

Der er alt for mange der er pessimistisk…
Der er alt for mange som ikke regner med at der sker noget godt i fremtiden.
Hvor er det synd for dem.
Bent Bundgaard

2006/12/28

Gårdbrand i Høstemark 27. dec. 2006

Posted by Picasa

Et glimt af HAD

Et glimt af HAD
Jeg fik et glimt af had i går.
I Høstemark brændte stuehuset på en grisefabrik.
Heldigvis var det blevet fraflyttet. Grisefabrikanten havde renoveret et andet stuehus på en af de gårde han havde købt. Dejligt stuehus og nymøbleret, fortæller naboerne.
Min nabo ringede til mig og fortalte at gården brændte: - Skal du ikke derhen?
Og det skulle jeg. Men blok og fotoudstyr.
Jeg nåede at fotografere nogle brandmænd og fik taget et billede af stuehuset, der stod i flammer, førend grisefabrikanten stod ved siden af mig. Sjældent har jeg set så vred en mand. Personligt har jeg aldrig oplevet det før, - at vreden var vendt mod mig.
Der var HAD i hans øjne. Manden var lige så stor som mig. Vi var i øjenhøjde. – Bent Bundgaard du skal ud herfra. Forsvind fra min ejendom. Nu!
Jeg har for nogle år siden anmeldt ham til teknisk forvaltning, fordi han ikke behandlede døde grise efter givne forskrifter. Han havde bare henslængt dem ved vejen i et hul, så kunne de ligge der, indtil de blev hentet. Og ræv og hund og fugl kunne hakke i dem som de ville.
Og så har der været et par andre sager, hvor jeg har stået sammen med naboerne mod ham.
En kedelig fyr, der straks lagde sig ud med en nabo, kort tid efter han var flyttet til Høstemark. Det blev der en retssag ud af. Den tabte han.
I går brændte hans stuehus, som han lige var fraflyttet, heldigvis havde han fået både sin computer og papirer med.
Der stod jeg overfor ham. Og var lidt forundret over hans hidsighed og store vrede.
Hans øjne flakkede. Underligt at stå at se ind i den vrede mands ansigt, uden at føle andet end medlidenhed med ham.

2006/08/22

Egense Sangkor i Mulbjergene ved aftengudstjenesten søndag 20 august 2006 Posted by Picasa
Gudstjeneste i Mulbjergene
Dokkedal: - Det er bare dejligt. Stille vejr. Ikke en vind. Dog høres lyden fra havet ved foden af Mulbjergene. Et hvidt kors lyser op. Det er gravet ned yderst på skrænten mod vest. En stor buket blomster står ved foden af korset. Under en stor parasol står Finn Christensen med sin violin. Lass Lybæk med sin trompet og Erik Frederiksen med harmonikaen. De leverer musik til salmerne.
Sognepræst Hanne Moesgaard Skjesol går rundt mellem de ankommende og hilser på og får en lille snak med mange. Langsomt fyldes pladsen med biler og mennesker. 85-90 deltager i gudstjenesten.
De mange bænke, der er opstillet bliver hurtigt besat. Godt at mange fra menigheden havde taget stol med. Stedet er lige som skabt til højtideligheden. Der indledes af Egense sangkor.
Derefter tog sognepræsten over og førte menigheden gennem gudstjenesten. Hendes stemme havde ikke besvær med at nå ud til alle. Trosbekendelsen og fadervor blev fremsagt af alle. Kun en gang blev naturens stilhed afbrud af en flyver, der kom ude fra Kattegat og fløj mod Aalborg.
Regnen stoppede
Vejret var med os. Regnen stoppede midt på dagen. Og det hele var blevet nogen lunde tørt.
Jeppe Aakjær skrev i 1912 til en dansk-amerikansk fest i Tivoli ”Stille, hjerte, sol går ned”. Denne smukke stemningsfyldte aftensang sang Egense koret på en meget smuk måde. Alle naturbillederne i sangen passede særdeles godt både på Mulbjergene og ikke mindst mosen.
Sognepræst Hanne Moesgaard Skjesols gudstjeneste i Mulbjergene var på alle måder en god oplevelse i Guds storslåede natur. Sognepræsten lovede forud for gudstjenesten, at det ville blive en stemningsfuld gudstjeneste med sange og tekster knyttet til naturen med undren og glæde over skaberværket. Og det blev det.
Der blev som lovet kaffe til alle. Og det afstedkom jo en god snak i menigheden. Posted by Picasa

Dansk Folkeparti & Nazisterne

Dansk Folkeparti & Nazisterne
Man kan med god grund spørge:
Hvor mange SKULLE ekskluderes fra Dansk Folkeparti, når man kan ekskludere ni tillidsfolk (hvoraf flere var lokale formænd, andre kommunalbestyrelsesmedlemmer, og der var vel også et amtsrådsmedlem og en folketingskandidat) på grund af deres holdninger til optagelse af nazister og/eller højreekstremister?
Det er jo ikke uden grund at højreekstremisterne føler sig tiltrukket af Dansk Folkepartis politik.
Dermed ikke sagt at Dansk Folkeparti er nazistisk. Men det er et populistisk parti, der i høj grad lefler for det såkaldte jævne folk, og deres interesser og virkelighedsopfattelse, uanset den ikke er i overensstemmelse med virkeligheden.
Ud af til VIL Dansk Folkeparti stå som et stuerent parti. Og den lille gruppe af topfolk, der ejer Dansk Folkeparti, skal nok vide at holde facaden ren.
På sin vis er det forunderligt, at den store gruppe af tillidsfolk og meget loyale medlemmer, vedblivende finder sig i den totale topstyring. Der er ingen mulighed for Dansk Folkepartis medlemmer at få en åben debat. Alle medlemmer med meninger, der ikke stemmer overens med de fire-fem topfolk, bliver ekskluderet.
HVIS man fik en åben debat i Dansk Folkeparti, og medlemmernes politiske meninger kom frem i lyset, så ville man klart forstå, hvorfor højreekstremisterne var velkomne ude i lokalforeningerne.

Vil Dansk Folkeparti undgå, at højreekstremisterne søger medlemskab, så må man i partitoppen sadle om. De kan ikke vedblivende lefle for ”den jævne mands” angst for de fremmede. Men sadler de om, ja, så mister de også mange medlemmer, de behøver ikke engang at ekskludere dem.