2010/09/16

Lev efter kærlighedbuddet

Lev efter kærlighedbuddet

Vrede og hysteriske muslimer i det indiske Kashmir angriber kristen skole og
sætter den i brand, fordi de tror at der sker en koran-afbrænding i New York
(USA) i forbindelse med at man mindes terror- angrebet på World Trade
Center for ni år siden.

Hysteriske og vanvittige demonstrationer rundt omkring i de muslimske lande
af uoplyste muslimer. Det største problem er deres dumhed og store mangel på
viden (ingen skolegang), der gør dem til et let bytte for skruppelløse
ledere og manipulatorer.

Dette sker også i Malmø, København, Århus og Thisted. Alle steder hvor der
er et passende antal uoplyste muslimer. Overalt hersker dumheden over
sandheden og kærligheden til ens næste.

I stedet for at brænde skoler, ambassader, flag, hellige bøger, ja, og slå
mennesker ihjel skulle man leve efter kærlighedsbuddet.

----------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

Skulle en og anden have glemt buddet, så lyder det sådan i bibelen i Første
Korintherbrev <http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rste_Korintherbrev>
kapitel. 13 vers 4-7. ,: Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den
misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør
intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke på, bærer ikke nag.
Den finder sig ikke i sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden.


Og det dobbelte kærlighedsbud fra Matthæus evangeliet kapitel 22, vers
36-40: - En lovkyndig, spurgte Jesus for at sætte ham på prøve: »Mester,
hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » >Du skal elske
Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.
Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige
med det: - Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele
loven og profeterne.«

Bent Bundgaard

2010/09/08

Egon Olsen 90 år

Egon Olsen 90 år 191.JPG

Hellasvej 104 stue 11, 9270 Klarup, tidligere Frejavej, Storvorde 9280
Storvorde.

Egon Olsen er født i St. Brøndum i 1920. Hans far og mor var Niels og
Caroline Olsen. Hans mor dør da Egon er tre år, og han flyttede kort tid
efter moderens død til Vestenskov ved Høstemark. Hvor faderen byggede en
statsejendom. Egons far gifter sig igen i 1944. Allerede i 1927, som 7-årig
knægt kommer Egon ud at tjene som "Høverdreng" på Flougårde i Mou. Det var
et godt sted at være med en løn på 65 kroner om året, og dertil tøj og sko.
Det var den gang man gik i skole to dage om ugen om sommeren og fire dage i
vinterhalvåret. Egon Olsen blev konfirmeret mens han arbejdede på
Flougården. Konfirmationstøjet blev købt inde i Aalborg. Mou-området blev
kaldt det sout sogn. Det var svært at komme til Aalborg over vaserne, så
turen til Aalborg foregik med D/S Frem fra Mou bro.

Egon Olsen bliver som 15-årig ansat som 4. Karl på Egense kloster til
400,-kronerom året. Sidste sted Egon tjente inden han begyndte på sit
drømmejob var Præstegården i Mou, hvor han var et år. Når Egon fortæller om
sin barndom og ungdom er det altid Præstegården i Mou han nævner først.

Drømmejobbet var at blive chauffør. Og det blev han hos vognmand Emil
Hansen, da han var 16 år gammel. Egon havde ikke kørekort, så han måtte kun
køre lokalt. Da han fik kørekort kom han til Løkke Karl, hos hvem han kørte
indtil 2. Verdenskrig brød ud. Egon Olsen blev ansat bude i Lille Vildmose,
hvor han under hele krigen transporterede maskiner, hentede gas i Strandby,
og kørte ansatte til og fra mosen. Et begivenhedsrigt liv med mange
oplevelser.

Efter krigen kom han på Portland i Rørdal som maskinfører, senere kom han
til at køre cementtankbil. Og i 1961 blev Egon Olsen kørselsleder i
cementtankvognsdistributionen, hvor han virkede indtil han gik på efterløn i
1986. I meget nær 60 år havde Egon et virksomt arbejdsliv.

Egon Olsen har en datter og to sønner, otte børnebørn og 13 oldebørn og han
er meget optaget af deres liv, som han følger med stor interesse

Første November 1986 starter Egon et nyt aktivt liv. Han flytter ind i et af
Lejerbos aller første boliger i Sejlflod. Og Egon bliver afdelingsmedlem,
formand for afdelingen på Frejavej, bliver valgt ind i Lejerbo
Organisationsbestyrelse i Sejlflod, hvor han inden han selv vælger at stoppe
kan fejre 20 års jubilæum. I de mellemliggende år har Egon, som bygherre
sammen med organisationsbestyrelsen været med til at bygge over 200
almennyttige boliger. Mange af de ældre beboere havde indtil for få år
siden stor glæde af Egons hjælpsomhed, der blandt andet bestod i at slå
deres græsplæne.

Egon Olsen har de seneste mange år haft stærke smerter i hofter og ryg. Og
er opereret mange gange; men med et livsmod og livskraft er Olsen bare
fortsat. Et livsmod og en livskraft, der ikke kan andet end at vække
beundring. Kære Olsen hjertelig TILLYKKE med dagen.

Bent Bundgaard

Skydning i Kongerslev

Skydning i Kongerslev


Sejlflod: - <http://www.e-julemaerket.dk/> Klik her for at læse mere.
Sommerferien er ved at være slut. Mandag startede man op over hele landet.
Sådan også med at skyde både mandag og torsdag i Kongerslev centeret.
Christian Schou siger i den forbindelse til medlemmerne: - Vi håber, at I
vil bakke op om foreningen, som I plejer, så vi kan få et godt efterår med
hygge og gode resultater igen, når vi starter på stævner ligesom sidste år.

Mou og Omegns skytteforening blev kendt landet rundt, fordi de deltog i
Mosens Dag på Vildmosegaard. Og det blev omtalt i SKYTTEN, D.D.S.'s
medlemsblad log desuden blev det omtalt på deres hjemmeside.

Christian Schou fortæller: - Vi vil også deltage i Mosens Dag i år
5.september. Vi vil have et telt med D.D. S-'s laser skydebane, som man kan
komme og prøve sine skydefærdigheder. Der er en hel masse andre udstillere.
Så kik ud til os og se hvad der sker der er noget for alle den dag; slutter
Christian.

Christian fortæller om Nørre Kongerslev Skole: - Igen i år er der
skoleskydning for 5 klasser. Sidste år var første år vi deltog. Og vi kom i
finalen i vores landsdel, men vi kom ikke med til landsfinalen i Vingsted.
Det må vi prøve om det kan lykkes i år. Vi har været på besøg hos 4. klasse
på Kongerslev skole før ferien; og vi har haft mange af dem på besøg; hvor
de har prøvet at skyde, der er også nogle, som har meldt sig ind, det er
skønt så bliver vore chancer større, når vi kan træne meget inden.

Mou og Omegns skytteforening har deltaget i Aktiv sommer, som er et tilbud
til skoleelever i sommerferien, foreningen kom forsendt til at komme i det
hæfte, som blev delt ud i skoler i kommunen, men så kom foreningen på deres
hjemmeside. Og det var nok årsagen til, at der har været besøg fra Nr.Sundby
og Aalborg, da vi Mou og Omegns Skytteforeningen var eneste skytteforening
som deltog.

Der har også været et hold på polterabend på besøg. Andre arrangementer er
også velkomne i kælderen under Kongerslev Idrætscenter.

Sejlflod: - <http://www.e-julemaerket.dk/> Klik her for at læse mere.
Sommerferien er ved at være slut. Mandag startede man op over hele landet.
Sådan også med at skyde både mandag og torsdag i Kongerslev centeret.
Christian Schou siger i den forbindelse til medlemmerne: - Vi håber, at I
vil bakke op om foreningen, som I plejer, så vi kan få et godt efterår med
hygge og gode resultater igen, når vi starter på stævner ligesom sidste år.

Mou og Omegns skytteforening blev kendt landet rundt, fordi de deltog i
Mosens Dag på Vildmosegaard. Og det blev omtalt i SKYTTEN, D.D.S.'s
medlemsblad log desuden blev det omtalt på deres hjemmeside.

Christian Schou fortæller: - Vi vil også deltage i Mosens Dag i år
5.september. Vi vil have et telt med D.D. S-'s laser skydebane, som man kan
komme og prøve sine skydefærdigheder. Der er en hel masse andre udstillere.
Så kik ud til os og se hvad der sker der er noget for alle den dag; slutter
Christian.

Christian fortæller om Nørre Kongerslev Skole: - Igen i år er der
skoleskydning for 5 klasser. Sidste år var første år vi deltog. Og vi kom i
finalen i vores landsdel, men vi kom ikke med til landsfinalen i Vingsted.
Det må vi prøve om det kan lykkes i år. Vi har været på besøg hos 4. klasse
på Kongerslev skole før ferien; og vi har haft mange af dem på besøg; hvor
de har prøvet at skyde, der er også nogle, som har meldt sig ind, det er
skønt så bliver vore chancer større, når vi kan træne meget inden.

Mou og Omegns skytteforening har deltaget i Aktiv sommer, som er et tilbud
til skoleelever i sommerferien, foreningen kom forsendt til at komme i det
hæfte, som blev delt ud i skoler i kommunen, men så kom foreningen på deres
hjemmeside. Og det var nok årsagen til, at der har været besøg fra Nr.Sundby
og Aalborg, da vi Mou og Omegns Skytteforeningen var eneste skytteforening
som deltog.

Der har også været et hold på polterabend på besøg. Andre arrangementer er
også velkomne i kælderen under Kongerslev Idrætscenter.

Bent Bundgaard

Privat adresse:

Mosbrovej 5, Høstemark

9280 Storvorde

Tlf.: 98 31 10 60

Mobil: 20 11 04 22

E-mail: <mailto:bundgaard@lejerbo.dk> bundgaard@lejerbo.dk

Web: <http://www.bund-gaard.dk> www.bund-gaard.dk

Web: <http://www.lejerbo.dk> www.lejerbo.dk

P Tænk på miljøet før print af email

John Filipsen

John Filipsen - Joka Biler

Mou: - John Filipsen er en glad mand. Hjemlig hygge på terrassen sammen med
familie og venner. Det er lige ham. Han elsker at være sammen med andre
mennesker. Og han elsker at rejse og opleve nye forhold, steder og
mennesker. Og han har stort set rejst over hele verden. Uge 10 er fredet i
klasse A, og er låst fast hvert år, da rejser han sammen med to-tre venner
til et eller andet sted. Hvert nyt sted bliver bestemt en uge førend de
rejser. De har blandt andet været i Spanien, Cypern, Mayami (USA), Irland og
Skotland (Whisky-ruten) for at nævne nogle af stederne. Gennem årene har det
været John, der tilrettelagde turene med vennerne. Derudover har John
Filipsen været flere steder i Afrika, Thailand, Californien, Spanien og
mange andre lande i Europa. Han elsker at rejse med familien.

Men også mange andre ting optager John. Da han var yngre var det fodbold og
ishockey i dag er det fra trebuen, hvor han gennem 40 år har fulgt spillet.
I dag er han aktiv på golfbanen. I godt et år har spillet golf, og er bare
blevet bidt af det. - Det er et pragtfuld spil. Man får det hele med:
stilhed, motion, frisk luft, koncentrationen bliver skærpet, kammeratskabet
bliver også dyrket. Jeg nyder det virkeligt, fortæller John om at spille
golf.

Midt under interviewet ringer mobilen. Det har den i øvrigt gjort flere
gange. Tingene er blevet klaret. Denne mobilopringning gør at John må
forlade Ellebæksmindevej 1, Joka-bilers nye domicil, hvor vi sidder og tager
tingene i øjesyn, og tage tilbage til Aalborgvej. - Et kvarter, siger han,
og tager af sted.

Ja, der går ikke ret meget længere tid, så er han tilbage. Han har solgt en
bil, og sommerhuset ved Skallerup Klit er ved sammen lejlighed blevet lejet
ud for en uge. Han kan ikke lade være. Han har handlet siden han gik i
skole. Ja, selv der.

John Filipsen fortæller: - Mit liv har været at få JOKA op at køre. I
femogtyve år har jeg arbejdet på det. Og nu er vi ved en milepæl, hvor vi
tager NORDJYLLANDS flotteste BILHUS på Ellebæksmindevej i brug. I fire år
har vi kæmpet med myndighederne for at dette skulle komme op at stå. Og nu
er det her! Og vi holder åbent hus 23. - 24. August.

John Filipsen er selvlært. Han har ingen formel uddannelse. Han var en kort
stund i lære som elektriker. Men han følte sig misbrugt, og sprang af lære.
Han har deltaget i kurser om salg og marketing.

John Filipsen er 50 år og har to børn. Bor på Snebærve 2 i Mou.

John kan godt lide at lave sjov med andre, og gør det gerne. "Et godt grin
hver dag. Humør og livsglæde skal der til. Jeg er vel ret god til at skabe
glæde omkring mig; og jeg ved, at jeg er god til at hjælpe andre. " John
slutter interviewet med at sige: " Mit arbejde er min glæde og så har jeg
verdens bedste kolleger."

Bent Bundgaard

Privat adresse:

Mosbrovej 5, Høstemark

9280 Storvorde

Tlf.: 98 31 10 60

Mobil: 20 11 04 22

E-mail: <mailto:bundgaard@lejerbo.dk> bundgaard@lejerbo.dk

Web: <http://www.bund-gaard.dk> www.bund-gaard.dk

Web: <http://www.lejerbo.dk> www.lejerbo.dk

P Tænk på miljøet før print af email

Portræt af Karl Martin Palsgaard

Portræt af Karl Martin Palsgaard -Joka biler

Mou: - Gennem 25 år har John Filipsen og Karl Martin Palsgaard udgjort et
makkerpar, der har været fælles om alle opgaver de første mange år. Begge
solgte biler og begge arbejdede i værkstedet. Men i takt med at Joka bilers
omsætning både af købte og solgte biler og reparationer og istandsætning af
biler til salg, skete der en fordeling af arbejdet. John blev primært køber
og sælger Karl Martin Palsgaard, bedre kendt som Lasse, blev
værkstedsmanden. Og den opdeling har han ikke været ked af.

Lasse siger selv: - For mig er lykken at kunne stå op om morgenen og gå på
arbejde. Og det er særlig rart i øjeblikket, hvor jeg skal ned på et helt
nyt værksted, hvor vi foruden værktøjet fra Aalborgvej har mange nye
værktøjer.

Hverken John eller Lasse er uddannede som automekanikere. Men de har et
stort autoreparationsfirma uden svendebrev. Men det er ikke noget problem.
Kalle har stort set alt hvad der er af efteruddannelseskurser inden for
autobranchen. Og desuden fik han for nogle år siden et to års
efteruddannelseskursus for EU penge. Kurset var målrettet til hans arbejde.
Det handlede om virksomhedsudvikling, drift, planlægning og økonomi, samt et
modul om autoreparation både teoretisk og praktisk. Det var
aftenundervisning. Hårdt at skulle arbejde om dagen og gå i skole om
aftenen. Men det var det værd.

Karl Martin Palsgaard er 45 år; han er født på Sejlflod kær; gift med
Dorthe, sammen har de tre børn, to piger og en dreng. Og så bor de i Mou på
Ladefogedvej. Lasse er i familie med Karen Palsgaard. Og han fortæller, at
han sammen med sin far var med til at rydde Karens hjem, da hun var død. Det
havde været en utrolig spændende oplevelse for drengen Lasse.

Selv om dagen går med reparationer af biler, kan Lasse ikke holde sig fra at
arbejde med Veteranbiler, som er hans store interesse. I øjeblikket har
Kalle ikke mindre end to veteranbiler under hans kærlige hænder.

Den ene er en Ford A fra 1929, og den anden er en NASH fra 1928. Kalle
fortæller: - Det sjoveste er at lave dem. Jeg har ikke planer om at sælge
dem. De skal bare være der. Det er bare dejligt at lave dem. At gøre dem i
stand. Men alt er til salg, så veteranbiler ryger, når nogen ikke kan leve
foruden.

Kalle har haft mange veteranbiler. Og de er alle blevet solgt. Den sidste
var en Taunus fra 1962.

I fritiden brugte Kalle tid på Flyvehjemmeværet, hvor han blev optaget i
1988. Nu er selve observationsposterne nedlagt. Men tid efter anden mødes
man i Dokkedal. Lasse interesserer sig meget for flyvning i det hele taget.
Og især er han optaget af de flyvere der under 2. verdenskrig faldt ned i
Sejlflod. Han leder ihærdig efter de ting, der blev kastet ned over mosen.
Og han har absolut ikke opgivet endnu. Kalle har ret så mange bøger fly.

I det hele taget læser han meget. Når det begynder at blive mørkt udenfor,
når vinteren stunder til. Så er det ikke fjernsynet der lokker. Nej, det er
en god bog. Det kan være en skønlitterært bog, men der er også en del
faglitteratur. Og her er bøger om fly og flyvning gode valg. - Hellere en
bog end tv, når det bliver mørkt udenfor, slutter Lasse.

En anden fritidsinteresse er løb. Lasse løber meget. Lasse fortæller: - Løb
er en billig sport. Skoene koster penge. Og der skal man ikke spare. Man kan
løbe, når man vil. Man kan løbe, hvor man vil. Når man løber har man en god
mulighed for at tænke, men også at lade være og bare nyde det. Jeg har løbet
meget i Høstemark skov. Alle skulle løbe. Det er godt for sjæl og krop,
slutter Lasse sin omtale af løb.

Der har ikke været tid til at interessere sig for at deltage i politik.
Familien må komme i første række, når ens arbejde kræver så meget af en. Men
han har dog nu i en årrække haft et tillidshverv. Han er oldemand i Mou
Ollelaug, der består af 24 lodsejer i Mou by, og de ejer en større moselod
på grænsen til Paraplymosen. Mou Ollelaug holder en årlig generalforsamling.
Men der er meget at holde rede på. Mou Ollelaug lejer deres jord ud til to
landmænd, og desuden er mosearealet lejet ud til en jæger. Der findes en
mindre formue, der skal passes på.

Hvis Lasse skal slappe af er det bedste at lokke familien på en tur ud at
køre og så finde et sted, hvor man kan gå en tur naturen, i skoven: - Det er
faktisk løkken for mig, slutter Karl Martin Palsgaard interviewet.

Bent Bundgaard

_____________________

Privat adresse:

Mosbrovej 5, Høstemark

9280 Storvorde

Tlf.: 98 31 10 60

Mobil: 20 11 04 22

E-mail: <mailto:bundgaard@lejerbo.dk> bundgaard@lejerbo.dk

Web: <http://www.bund-gaard.dk> www.bund-gaard.dk

Web: <http://www.lejerbo.dk> www.lejerbo.dk

P Tænk på miljøet før print af email

2010/08/31

Niels Jørgen Abildgaard 24-08-2010 11-33-23 4288x2848.jpg

Mou Borger 2010 – Niels Jørgen Abildgaard

Mou: - ”Niels Jørgen Abildgaard er en brokrøv”, siger hans hustru Lis. Og Niels Jørgen Abildgaard giver hende ret: - Ja, jeg er en brokrøv, fordi jeg siger min uforbeholdende mening, når nogen spørger mig om noget. Derfor siger de at jeg altid brokker. Det kan godt være jeg skal moderere mig lidt. Det ser Lis i hvert fald gerne. Lis, som efter Niels Jørgen er den sødeste i hele verden.

Arbejdsmæssigt er Niels Jørgen Abildgaard nærmest perfektionist. Han er yderst omhyggelig med alt hvad han laver. Han er udlært tømrer hos Marinus Jensen Bach. Niels Jørgen var ikke mere end tolv (12) år gammel, da han startede hos Marinus Jensen Bach. Niels Jørgen mødte op efter skoletid og arbejdede til fyraften. Marinus holdt ikke ferie, så Niels Jørgen arbejdede også i skoleferierne. Han kom i lære efter 9. klasse og blev udlært i 1969. Nitten år gammel. Niels Jørgen har gennem hele livet kun haft fire arbejdspladser. De sidste femogtyve år kun hos lokale i Mou.

Familien

Niels Jørgen Abildgaard, er født 8. januar1950 i Mou på Fladkærgaard, så han er 60 år. Han er gift med Lis med hvem han har to børn – to piger – Marlene på 25 og Cailla på 23. Og de bor ikke hjemme længere. Niels Jørgen er overbevist kristen. Og han går regelmæssigt i kirke. 

Gennem de senere år er familien begyndt at rejse en del sammen, blandt andet har de været på Kreta og Costa Del Sol. 

Niels Jørgen fortæller at: - Det mest spændende i mit liv var da børnene blev født. Han var med til den første fødsel, den anden med Camilla skulle han også have været med til, men den berørte ham så meget, så sygeplejersken hjalp ham ud af fødestuen førend han besvimede.

Det værste Niels Jørgen har været ude for var at finde sin far død i sengen, 63 år gammel. Det var på det tidspunkt, hvor Niels Jørgen gik og arbejdede på MIF’s klubhus.

Niels Jørgen siger: - Lykken er kontakten til mine børn. Den gør mig konstant glad og lykkelig. At mine børn har det godt og er godt på vej er min lykke.

Bedste oplevelse

De bedste oplevelser jeg har haft er tre ture til USA til min kammerat, Erik Pedersen. - Jeg var sammen med kone og børn i USA 11. september 2001. Vi boede i Washington hos Erik og Kirsten Pedersen. Erik var militærattache og derfor var vi meget tæt på begivenhederne som udspillede sig i Washington, hvor Pentagon blev angrebet. Erik Pedersen blev løbende orienteret om hvad der skete. Samme dag skulle Niels Jørgen med familie have været på besøg i Det Hvide Hus, som jo også skulle have været angrebet. Flypersonalet fik overmandet terroristerne, og flyet der var tiltænkt at skulle ramme Det Hvide Hus styrtede ned uden for Washington.

Niels Jørgen har fulgt med i politik på sidelinjen. - Politikerne har altid irriteret mig, fordi de aldrig kunne give kontante svar. Så det var absolut ikke mig, siger Niels Jørgen.

Livskunstner

Niels Jørgen elsker fisk. - Jeg kunne spise fisk hele ugen, udtaler han. Fisk på alle måder. Og han gør noget ved det. Han fange selv de forskellige fisk, som han spiser. Han tilbereder dem på mange måder, røge dem, steger dem, marinere dem, og ikke mindst fersk og røget ål og laks kan han lide. Altså fisk på alle måder. Og som nævnt elsker han at indtage dem selv. 

Niels Jørgen har både garn og ruser. Og Limfjorden er det primære fiskested; men Vejdybet ved Limfjordens udgang til Kattegat omkring ”Salt og Peber” var også tidligere et yndet fiskested for Niels Jørgen.

Hvis man skulle snakke om leveregler, så har Niels Jørgen kun en væsentlig: Overholde spisetiderne. Og det gør han.

Niels Jørgen slapper af i gode venners lag med en rom eller en whisky. Niels Jørgen laver også selv kryddersnaps, men han holder sig til en bjesk, der er god til sild.

Hvad er du god til

Niels Jørgen er især god til to ting: Jeg er god til at lave mad. Og det er alt slags mad. Også sylte og henkoge madvarer. Alt inden for madlavning. Og så er jeg god til at snedkerere. Niels Jørgen er kendt for sit præsitionsarbejde.

Niels Jørgen har været formand for Mou Badmintonklub. Og han har siddet i bestyrelsen for Mou Idrætsforening. Niels Jørgen var med til at starte Mou Støtteforening op.

Tidligere var badminton en vigtig sportsgren for Niels Jørgen. Holdet fra Mou var i serie 1. Og i fodbold var Niels Jørgen en habil venstre ydreving. Og så var han god til at skyde mål på hjørnespark, hvilket er sket ikke så få gange gennem årene.

Gennem mange år var Niels Jørgen en af hovedkræfter i den årlige dilettant forestilling og revyforestilling til Fjordfesten. Overskuddet fra disse ting gik jo til Støtteforeningen. Det også var et hjertebarn for ham.

Tjener

Niels Jørgen kunne fortælle mange gode historier fra sin tid som tjener i Hadsund, Egense, Sejlflod, Klarup og Mou, men det gemmer vi til en anden gang. – Oplevelser har jeg nok af, fortæller Niels Jørgen, og det tro vi gerne. Vi tager lige en enkelt med: - Hans Cortsen (den gamle) sad ofte på Hotel Hadsund og talte med en ejendomsmægler fra Hadsund. Han sagde til Niels Jørgen, ”Hvis Gudrun ringer skal du sige, at jeg lige er kørt”. I samme øjeblik ringede telefonen, og det var Gudrun. - Give mig lige Hans. Han er lige kørt, svarede Niels Jørgen. Kort Pause i Telefonen: - ”Niels Jørgen du må ikke lyve, LAD MIG FÅ HAM”! – Og det fik hun.

Årets Mouborger

Hvordan var det at blive Mous Borger på så overbevisende afstemning? - Det var dejligt, men efter min mening er der mange andre, der kunne fortjene at blive hædret på den måde. Mange gør et stort arbejde for at Mou skal være et godt sted at bo. Og skal jeg slutte som brokker. Ja, så kunne jeg godt ønske at flere bakkede op om byens forskønnelse, slutter Niels Jørgen Abildgaard interviewet.

Bent Bundgaard

 

 


Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 151 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

2010/08/23

Ro og Fordybelse i Lille Vildmose!


Emne: Ro og Fordybelse i Lille Vildmose!

 

Ro og Fordybelse i Lille Vildmose!

Marianna Shirinyan.jpg

Marianna Shirinyan - klaverkoncert

Dokkedal: - En utrolig god oplevelse! Nu skal jeg jo ikke anmelde Koncerten hos Bodil Bach og Gert Hassing Nielsen i Dokkedal; men jeg kan give udtryk for min personlige opfattelse, og det er sjældent at man i den grad bliver betaget af stor musik. Marianna Shirinyan spillede Schumann og Chopin begge født i 1810.

Bodil Bach byder velkommen til Marianna Shirinyan en ung højgravid spinkel ung kvinde på 37 år, som kommer gående op gennem midtergangen i den lille koncertsal. Hun bliver modtaget med klapsalver. Hun sætter sig ved flyglet. Slår an. Og rummet fyldes med stor klavermusik i små to timer. Åndeløs tavshed mens hun spiller. Et godt publikum. Marianna Shirinyan gør meget ud af pauserne. De trækkes lidt. De helt stille øjeblikke, der gør musikken så intens. Hun er usædvanlig dygtig. En berigende oplevelse.

Marianna Shirinyan har boet i Danmark siden 2003. Hun er født i Armenien i 1973 og er uddannet som pianist i Armenien med efterfølgende studier i Hamburg og Lübech. I januar 2010 udkom hendes først CD med værker af Chopin.

 

 

Bent Bundgaard

 

 


Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 147 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

 


Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 147 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

2010/07/01

Salg af Mosbrovej 5 på kanten af Lille Vildmose

Salg af Mosbrovej 5 på kanten af Lille Vildmose

 

 

Det  er midt nat. Det er 1. juli 2010. Det er midt sommer. Det er uge 26. Og det er næsten fuldmåne. Den står lysende klar over vor sommerhusgrund i Skellet. En skøn sommernat. Jeg er stået op for at skrive en blog om salget af vort hus i Høstemark. Vi har boet der i over 40 år.  Pragtfuld ramme om vort liv med vore børn. Det var det første husmandssted i Høstemark, som blev nedlagt. I en trepartssalg blev noget af jorden køb af vor nabo, sælgeren beholdt engen, og vi købte bygningerne og 4-5 tønder land. Og der indrettede vi os.

Gennem årene blev det til mange aktiviteter. Det blev blandt andet til et Galleri og en butik, hvorfra der blandt andet blev solgt sølv- og ravsmykker. Der blev også lavet et atelier. Fotografering. Et dejligt sted at bo, og som sagt med mulighed for mange aktiviteter. Nu er vi blevet gamle og skal have stedet solgt. Det har været til salg i en måned. Og mig bekendt har der kun  været en for at se på stedet. Ufattelig – selv taget tiden i betragtning. Mulighederne er mangfoldige. Der er hundrede-og-ti-tolv kvadrater meter udstillingslokale samt en dejlig butik på omkring 45 kvadratmeter. Det får man med. Kan bruges til erhverv, hvis man vil. Eller lave det om til stald for heste. Hvad vi blandt andet gjorde før vi byggede det om til et galleri.

Hans Cortsen i Mou har vores ejendom til salg.

Han er Statsaut. ejendomsmægler og bor på Aalborgvej 8, Mou, 9280 Storvorde. Og han kan kontaktes på Telefon: 98 31 15 77  

 

Bent Bundgaard

P Tænk på miljøet før print af email

 



Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 133 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

2010/05/13

Frit boligvalg: mobilt,sommerhus eller fast adresse.

Omstilling til forandring!


Mobile hjem. Faste hjem. Sommerhuse. I fremtiden vil vi have en større
frihed til at vælge, hvordan vi vil bo, og hvor vi vil bo. Og hvor længe vi
vil bo det samme sted. Der skal være mulighed for at flytte, også selv om
man ikke har fast bolig men et mobilt hjem.


Myndighederne vil vide hvor borgerne bor. Helt fint. Selvfølgelig skal
myndighederne vide det. Men det betyder ikke, at vi skal være stavnsbundne.
Og antallet af stavnsbundne bliver større og større. Og det skal vi gøre
noget for at forhindre. Blandt andet ved ikke at skabe flere stavnsbundne.


Vi skal indstille os til et mere flexibelt samfund. Der er mange mennesker,
der vil skifte den faste bolig uf med et mere flexibelt hus, for eksempel et
mobil hus. Enten på en blokvogn, der bliver transporteret til en
campingplads, eller på en bil, sådan at man er total uafhængig... Nej siger
samfundet. Nej siger kommunalbestyrelsen. Nej siger socialvæsenet. Men
hvorfor ikke? Vi ved ikke, hvor I er. Det skal vi vide. OK! Vi bruger
"Global Positioning System (GPS) der et system
<http://da.wikipedia.org/wiki/System> til navigation
<http://da.wikipedia.org/wiki/Navigation> overalt på jordens overflade og i
atmosfæren <http://da.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A6re> . Brugeren
af systemet anvender en GPS-modtager, der på baggrund af signaler fra
GPS-satellitter <http://da.wikipedia.org/wiki/Satellit> kan beregne
geografisk position og evt. højde over havets overflade. Altså soialvæsenet
ved time for time, dag for dag, uge for uge, måned for måned, hvor
pågældende bor. Altså et total overblik over hvor den pågældende person bor.
Altsom hvis pågældende boede i sit hus i kommunen. Vi må omstille os på en
ny tid. Med nye muligheder ikke med flere begrænsninger.


Bent Bundgaard

2010/04/06

Skærtorsdagsmåltidet 2010


1. april – Skærtorsdag
Skærtorsdagsmåltidet 2010
PÅ billedet Ingrid & Bent Bundgaard
Det er blevet en god tradition. Jeg skriver det ned.
Klokken 1901 byder sognepræst Hanne velkommen til de mange fremmødte. Vi starter med at vaske hinandens hænder ( og ikke fødder).Tre borde. Tre skåle med vand og vaskeklude. Karen, graveren, sognepræsten og IngeLise. Starter og viser hvordan vi skal gøre. Det tager sin tid. Men det fysiske bliver gjort til gavn for det symbolske. Kristus vaskede skærtorsdag disciplenes fødder.
Joh 13,3 - Joh 13,18
Jesus vidste, at Faderen havde lagt alt i hans hænder, og at han var udgået fra Gud og nu gik tilbage til Gud — v4 så rejser Jesus sig fra bordet og lægger sin kjortel, tager et klæde og binder det om sig. v5 Derefter hælder han vand op i et fad og giver sig til at vaske disciplenes fødder og tørre dem med klædet, som han havde bundet om sig. v6 Han kom så til Simon Peter, og Peter sagde til ham: »Herre, vasker du mine fødder?« v7 Jesus svarede ham: »Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det.« v8 Peter sagde: »Aldrig i evighed skal du vaske mine fødder.« Jesus svarede: »Hvis jeg ikke vasker dig, har du ikke lod og del sammen med mig.« v9 Simon Peter sagde til ham: »Herre, så ikke kun fødderne, men også hænderne og hovedet!« v10 Jesus sagde til ham: »Den, der er badet, behøver ikke at få vasket andet end fødderne, men er ren over det hele. Og I er rene; dog ikke alle.« v11 Han vidste nemlig, hvem der skulle forråde ham; derfor sagde han: I er ikke alle rene.
v12 Da han nu havde vasket deres fødder og taget sin kjortel på og sat sig til bords igen, sagde han til dem: »Forstår I, hvad jeg har gjort mod jer? v13 I kalder mig Mester og Herre, og med rette, for det er jeg. v14 Når nu jeg, jeres Herre og Mester, har vasket jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. v15 Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer. v16 Sandelig, sandelig siger jeg jer: En tjener er ikke større end sin herre, og en udsending ikke større end den, der har sendt ham. v17 Når I ved det, er I salige, hvis I gør det.
Lars Jørgensen vaskede Hannes hænder
Præludium.
Indgangsbøn og første salme: Du, Herre Krist, min frelser est, til dig jeg håber ene; jeg tror på dig, o, bliv hos mig miskundelig alt med dit ord det rene!
Så lyder bedeslagene ud over Dokkedal, klokken er nu 19:13, præludium – orgel og tværfløjte (Mette Kvist Jensen) Sigrid læser indgangsbønnen ”Du Herre Krist.”
19:19 – Hanne : - Herren være med jer! M: - Og med din Ånd! Kollektbøn. Og Epistellæsning. Brød og bæger.
Trosbekendelsen siges i kor stående Herefter synges: Lad verden ej med al sin magt os rokke fra vor dåbespagt, men giv at al vor længsel må til dig, til dig alene stå.
Dernæst sang vi Holger Lissners spiritual fra 1971. – 1 LAD OS BRYDE BRØDET SAMMEN VED HANS BORD
Efter salmen beder vi Fadervor i kor. Før nadveren. Alle rejser sig og præsten fremsiger indstiftelsesordene. Og første vers af den oldkirkelige nadverbøn synges: - Som korn fra mange marker, ud over jorden lagt, i dette brød på bordet til et blev sammenbagt, lad også kirken samles, o Gud, fra hvert et sted, så vi til et kan
Præsten bærer vinen ud til ned tre langborde, der er opstillet i kirkerummet, og hvor der sidder godt 40 af menigheden.
Der bæres salater, dressinger, runde brød og mange fade med lammekølle rundt til bordene. Og under megen samtale indtages påskemåltidet.
Nadverhandlingen med indstiftelsesordene gennemføres. Og Grundtvigs stærke salme: ”O kristelighed! Du skænker vort hjerte, hvad verden ej ved,” lyder klangfuldt i Dokkedal kirkes høje kirkerum.
20:30 Som afslutning på påskemåltidet gennemføres andagt og prædiken og kirkebønnen.
”Vasker os alle sammen rene med sit blod!”
Hanne Præst: Herren være med Jer! Og Menigheden svarer: Og med din Ånd!
20:47 - Og så lyder velsignelsen ud over os alle.
Og vi synger som afslutning – Jeg er træt og går til ro, lukker mine øjne to;
20:50 – Udgangsbøn – og postludium Orgel og tværfløjte (Mette Kvist Jensen).
Også var der kaffe..

2009/12/22

De gør det godt!


Jeg kan simpelthen ikke lade være med at rose personalet på Aalborg sygehus. Fra september til december var jeg indlagt henholdsvis på SYD og på NORD. Man kan ikke være indlagt så længe uden at man kommer til at kende personalets væremåde over for patienterne. Og den var som jeg oplevede det, som jeg så det praktiseret over for alle, bare god. Ikke påtaget - men ganske naturligt for hver enkelt - uanset rang og placering i systemet.
Jeg har lige NU fået en erindring om, hvor gode de var, ved at jeg nødvendigvis måtte kontakte dem, fordi Aalborg kommune ikke lever op til den samme standard (men derom en anden gang)...
Derfor til personalet på Aalborg lkommune. Roser fra min egen have...

2009/12/20

Generel julehilsen fra Høstemark


Høstemark - Julen 2009

Kære gode venner og bekendte
En julehilsen er i hvert tilfælde to ting:
en personlig hilsen, hvor man skriver om noget, der faktisk ikke kommer andre ved;
og en mere generel orientering om ting og forhold i ens liv, der udmærket kunne fortælles til en større kreds.
Og det er hvad der sker med julebrevet her. Får jeg tid og energi så kommer, der også et personligt brev.
Ja, det blev så ikke til mit efterhånden traditionelle jule- og nytårsbrev. Nej, men på grund af mit sygdomsbillede kunne det kun blive til et elektronisk jule- og nytårsbrev. Men det bliver julen jo ikke trist af. Det ved jeg på forhånd, for det ændrer ikke noget ved følgende:
Vi skal traditionen tro holde jul med familien Bundgaard-Nielsen, og Ingrid skal lave sit som sædvanlig, som vi skal have med til adressen KP5. Og så skal vi hygge os i deres dejlige hjem, som bliver mere og mere færdig for hver gang vi kommer der.
Anden juledag plejer jo at være hos os. Men i skrivende stund er det uforklaret. Jeg tror, at hvis vi holder noget bliver det hos Anne-Mette. Nu får vi se..
Tredje (3.) Juledag skal vi også traditionen tro være hos Agnes & Morten. Der var en tid, hvor vi tog os af de gamle: Mortens mor og Ingrids mor. Nu er der nogen, der må tage sig af os. Der er sket ændringer med årene, således er vore drikkevaner ændret noget. Men vi smager da på varerne trods de rynkede bryn hos vore kvinder.
Nytårsaften skal vi også traditionen tro være sammen med Børge & Elli, Morten & Agnes, Øjvind & Gitte og fra sidste år har vores fælles ven fra Frankrig, Heinz, også deltaget i vor nytåsfest. Dog skal festen ikke være i vores hus men hos Børge og Elli.
Det bliver en god jul med en dejlig indgang til det nye år.
Der er lige så mange aktiviteter i det nye år, som i det gamle, hvor januar 2009 bød på 06.01.09 reception, 07.01.09 organisationsmøde med overnatning, 09.01.09 København (lønudvalgsmøde), 11.01.09 Mou kirkes indvielse efter omfattende renovering), 13.01.09 København Boligpolitisk Møde, 16.01.09 Nytårskur på Slottet, Pause i sommerhuset kald det vinterferie fra 18.01. til 23.01, 24.01.09 Stiftelsesfest. 26.01 – 27.01 København (HB-møde blandt andet), 28.01.09 Kolding og sluttende 30.01 med endnu et nytårskur… Dette kun for at illustrere at der er nok at se til, når man ”arbejder” for Lejerbo.
Men nu kan vi se en ende på det. Der er hugget en stopklods ind. Til maj stopper jeg. Det blev meddelt på sidste repræsentantskabsmøde at jeg stoppede som landsformand. En god beslutning på mange måder. Så bliver der mere plads til vore venner. Til os selv. Til fotografering. Til det at skrive. Og til at ”Skabe” RAVSMYKKER. Kristinna vil gerne hjælpe mig. Først lære det så virke med det. Hun er yderst kreativ. Producerer meget smukke ting. Først i det nye år flytter vi ravværkstedet ned i sommerhuset. To af mine frimurerbrødre hjælper mig. Rettere sagt – gør alt arbejdet. Jeg har købt en ny maskine, som skal hjælpe mig med at realisere mine tanker om at kombinere ben og rav i smykker. Store rav- og bensmykker. Jeg har allerede tegnet nogle udkast.
Mathias er begyndt på Københavns Universitet med matematik. Og i dag har jeg lige fået fortalt af hans far - og bekræftet af ham selv (siddende i en bus), at han har fået en lejlighed på Frederiksberg. Børnebørnene betyder meget for os. De glæder os hele tiden. Hele tiden.
Sommerhuset tager megen ”plads” nu. Der er mange ting der skal laves. Således skal vi have lavet en forlængelse af sommerhuset. Vi havde besøg af Johannes Haase forleden dag. Han skal give tilbud på et fundament til en udbygning af sommerhuset, som Jan Momme har lavet til os. Fantastisk. Han har oven i købet lavet en model, der er bygget sammen med sommerhuset. Så nu har vi den smukkeste model stående hjemme i Høstemark i størrelsesforholdet 1:10. Det bliver bare flot og godt. JEG – VI har besluttet os. Ingrid betaler og jeg nyder det i fulde drag. Johannes kommer med tilbuddet inden juleaften.
Der har været nok at se til. Mange gode oplevelser i det gamle år.
MEN jeg har jo haft problemer med helbredet. Fra midten af september til begyndelsen af december har jeg været indlagt på Aalborg Sygehus. God behandling ingen tvivl om det. Men jeg er så træt så træt. Det er al den medicin, som jeg får.
Mens jeg skriver dette julebrev hører jeg Mozart. Musikken betyder utrolig meget for mig. Og den største musikalske oplevelse i år er fra Berlin.
Jeg har skrevet om det på min blog Kato-HER&NU. Men da det nok kun få af jer der læser den tillader jeg mig at sende den med i vort julebrev. Og så kan jeg jo undlade så meget andet.
LÆS NU DET HER: - London Symphony Orchestra

Vi skal til koncert I Berliner Philharmonier. Vi kommer i god tid og sidder og akklimatiserer os. Langsomt bliver salen fyldt op. Folk / publikum / tilhørere siver langsomt ind i salen i en lind strøm. Dette store smukke rum. På begge sider af salen er der på trappevæggen skrevet: - ”Bild auf nahmen sind nicht gestalten!" og på den anden væg: - ”Bitte schatten Sie Ihre elektronischen Geräte Aus!” Jeg tænkte: - Nej kan ikke være rigtigt at skrive det på væggene i denne dejlige sal. Og det havde man selvfølgelig heller ikke. Det var lys-billeder, der var projekteret op på væggene. Så snart lyset i salen blev dæmpet forsvandt teksterne. Smart.
Larmen i rummet bliver mere og mere dominerende og høj. En meget høj summen med en enkelt eller to stemmer som bryder gennem den tætte summen. Salen bliver mere og mere fyldt. Da de første musikere klokken 20:04 kommer ind på scenen begynder publikum at klappe; og så øjeblikket efter begynder musikerne at stemme deres instrumenter. Puster lyd i dem. Retter til. Gør Klar. Lyset i salen dæmpes. Og dirigenten kommer ind på scenen og indtager sin plads på podiet. Og alle klapper vildt og voldsomt for i næste øjeblik at være tavse og meget opmærksomme. Og musikken tager sin begyndelse med Tim Hugh på celloen. Tyve minutter bliver der spillet. Tyve minutter som jeg aldrig nogen sinde vil glemme. Tyve minutter – jeg tror ikke, at nogen tænkte på tid, mens der blev spillet. Jeg var henført til musikken. Der blev spillet som var det et åndedrag, der førte dem. Og at det var dirigenten, der drog det. En koncentration og et samspil. Jeg har aldrig nogen sinde fået en tilsvarende musikalsk oplevelse. Jeg går i mit halvfjerdsindstyvende år. Jeg har været vænnet til at høre musik fra jeg var ni-ti år. Torsdagskoncert. (– Jeg gentager lige her: Kommer jeg til at ligge uden at kunne give lyd fra mig, husk da at spille Mozart – klaverkoncerter for mig hver dag).
Efter en god pause var man klar igen klokken 20:53. Alle musikkerne havde fået gået deres instrumenter igennem. To harpenister var klar ved deres instrumenter. Trommeslageren var klar. Og nu ventede man kun på dirigenten. Han lod vente på sig. Så blev lyset i salen neddæmpet. Dirigenten træder ind på scenen under voldsomme klapsalver. Han indtager podiet.
Jeg vil aldrig glemme mandag 14. september fra klokken 20:00 til 22:00. Den mest fantastiske musikoplevelse i mit liv. Det var under Berlins musikfest i september 2009 at London Symphony Orchestra under ledelse af Valery Gergiev spillede Boris Tistschenkos koncert for violincello og orkester Nr. 1 op. 23 med Tim Hugh som solist. Desuden udførte man Dmitri Schostakowitch (Sjostakovitj) – Symphonie Nr. 11 g-mol op. 103 ”Das Jahr1905”. I 1957 fejrede Sovjetunionen 40-årsdagen for oktoberrevolutionen. Men Sjostakovitj skrev en symfoni om februar revolutionen i 1905. Der er tradition for at undersøge og kritisere nutiden på baggrund af det skete i fortiden.
Det var så det fra min blog. Tilbage til julebrevet som nu ikke bliver længere, - kun en omtale i kort form af mit hospitalsophold. Meget kort.
Indlagt med brud i ryggen og en diskusprolaps. Men hverken det ene hold eller det andet hold operationslæger ville operere mig. Hjerteproblemer. Pacemaker. Sukkersyge. Tyve kilo for fed. Jeg ville højst sandsynligt dø, hvis jeg skulle gennem en operation. Så det bliver et liv med kontrol af smerter. Og det skal nok gå.
Fra september til december uden at være hjemme. Men det er jeg nu.
Og jeg glæder mig til julen.
DERFOR en GLÆDELIG JUL og et GODT NYTÅR med ønsket om et godt HELSE i det nye år til jeg alle sammen fra
Ingrid og Bent i Høstemark.

2009/12/17

Hesten er sadlet....


Hvem skal have rosen?


Ja, hesten er sadlet, men man venter på at stramme gjoden. Det hele skal være i orden. Jeg blev for små tre uger siden udskrevet fra Aalborg sygehus. Jeg kunne gå ved hjælp af stokke. Og jeg skulle ikke bruge min rolator.. Igår fik jeg brev fra Aalborg kommune dateret 14. december 2009. Dejligt. Det var et brev med information om genoptræning. Der er i mit tilfælde behov for genoptræningsbehov ifølge genoptræningsplan: der er behov fo instruktion i ADL samt opfølgning træning med hjælpemidlerne. Der er behov for træning af RYG, BALANCE OG GANGTRÆNING. Der er også behov for træning af venstre ben. Og der er bevilling til transport til genoptræning. Og det er på høje tid. I den mellemliggende tid har jeg ikke modtaget nogen træning af nogen som helst art. Overladt til mig selv og de vejledninger, som ergo- og fysioterapeuterne fra Aalborg sygehus har givet mig. Lige nu sidder jeg i en kørestol, som jeg har lejet hos Zealand Care i Brønderslev for lidt over tusind kroner for fjorten (14) dage. Jeg kan nemlig i dag ikke gå ved hjælp af stokkene. Jeg har alt for store smerter. Selv med rolatoren er der store problemer. Jeg kan ikke gå oprejst i rolatoren. Nu har JEG MED HJÆLP FRA Aalborg kommunens visitator fået en rullestol. Og kan tilbagelevere rullestolen fra Brønderslev. Men tusind kroner fattige.
NU venter jeg så bare på at blive kontaktet af den kommende udførende terapeut, der skal fortælle mig hvor jeg skal møde til træning og jeg venter også på at få et træningstidspunkt.
Og så kan det hele begynde forfra.
Så er der gået en lille måned siden man stoppede med træningen på Aalborg Sygehus på grund af udskrivning...
Kan det virkeligt være rigtigt, at der skal gå så lang tid?
Dårlig planlægning.
Dårlig brug af resourcer.
Misbrug af patient, der uden grund falder tilbage i sygdomsbilledet. Og får en masse smerter som vedkommende kunne have været foruden.
Misbrug af midler.
HVEM har SKYLDEN?
HVEM kan gøæres ansvarlig?
Hvem skal gøres ANSVARLIG?

2009/11/26

Kronisk smerte -

Jeg har brud på rygsøjlen. Jeg har også en diskusprolaps.Og så har jeg
hjerteproblemer, pacemaker, sukkersyge og så vejer jeg mindst tyve kilo for
meget. Lægerne vil under ingen omstændigheder opperere mig. Det vil være alt
for farligt. Konklusion: JEG SKAL LEVE MED SMERTER RESTEN AF MIT LIV!
Hvordan gør jeg det?
Akupunktur? MASSAGE? ZONETERAPI? Spørgsmålet er, hvordan begrænser jeg de
kroniske smerter? Hvilke alternative metoder og hvilken medicinsk behandling
skal jeg modtage?
Hvordan virker en omhyggelig OMSORG på følte smerter. Bliver de mindre? Har
medmenneskelig omsorg en gavnlig virkning? Det påstås AT
placebo-undersøgelser dokumenterer, at det ikke er selve behandlingen men
omsorgen og interessen, altså den personlige kontakt, der får en til at føle
miundre smerte. Følelsen at man er ALENE MED SMERTEN FORSVINDER eller bliver
mindre.
Jeg vil meget gerne vide om det er rigtigt, at omsorg og interesse kan
mindske den kroniske smerte?
Jeg vil gerne vide om det at fokusere mere på mennesket end på smerten
formindsker smerten?
Er der noget der hedder kroppens SELVHELBREDELSE? Kan den, der har smerte,
ved at fokusere på smerten, ændre den.
Er der rigtigt at SMERTEN ikke kan KURERES, men at den skal accepteres.
Hvordan virker lindrende medicin, - bliver man høj? bliver man lystig?
Hvordan er det med psykologiske redskaber? Virker de på samme måde som
lindrende medicin?
Har kropsholdning indvirkning på oplevelsen af den kroniske smerte?
Er der bevægelser man absolut ikke skal gøre? Eller skal bevægelser af
kroppen ske på en særlig måde?
Dine bevægelsers hastighed! Har du nogle erfaringer / oplevelser af hvordan
hastighed indvirker påp de kroniske snerter?
Betyder det noget, at man acceprerer sine smerter?
Betyder det noget, at du involverer dig i dine interesser. ER der forskel på
smertegraden,når du er optaget af det, du arbejder med, end når du ikke er
optaget af det?
Betyder det noget, at nogen er interesseret (virkelig interesseret) i det du
fortæller om din smerte? Du skal ikke holde dig tilkbage, når du fortæller
om din smerte, fortæl hvad du ikke kan, fortæl, hvad du kan!

Metode: Accept af smerten! Motion. Musik (Mozart for mit vedkommende).Pause.
-> Gengatelse. Under pausen stillesiddende gymnastik træning.

HELE TIDEN ---> F O K U S !F O K U S ! F O K U S !

Er yd erst interesseret i andres oplevelser med kronisk smerte. Hvad gør
du? Hvad virker på at mindske smerterne?
Skriv om alle dine egne oplevelser, og hvad du har hørt om begrænsning af
kroniske smerter.

Bent Bundgaard

2009/04/07

Tillykke Fogh!

Min kone, Ingrid, og jeg fejrede Anders fogh Rasmussens udnævnelse til Generalsekretær ved at åbne og drikke en flaske Champagne. Hjertelig tillykke Anders Fogh fra os. Hvilken anden dansk politikere kunne have gjort det samme? Villy Søvndal? Helle? Nej vel! Deres megen snak om valg er latterlig. HVIS Lars Lykke udskrev folketingsvalg på deres opfordring, fordi ”folket” krævede det, ja, da ville han absolut ikke være egnet som statsminister. Også tillykke til ham. Lad os nu se vhvad der sker, når han skal fungere og have ansvaret som statsminister. Vokser han med opgaven? Jeg tror det.

Bent Bundgaard

 

2009/02/21

Død over muslimerne

Død over muslimerne

Opfølgning på ”Død over jøderne”!

Billede:Erik Norman Svendsen.jpg

Forestil dig den tanke, at Københavns biskop Erik Norman Svendsen, i en prædiken fra Domkirken i København blandt andet sagde: - Oh Gud, tag alle dine fjender, alle dine fjender af kristendommen. Oh Gud, tag alle muslimer, som håner og lyver om os. Oh, Gud, tæl deres antal og dræb dem, dræb dem alle.

Biskop Erik Norman Svendsen tiltrådte sit embede i 1992, er højt respekteret og som kongelig konfessionarius er samtidig præst for kongehuset. En meget klog mand, hvilket han gennem sine handlinger har vist mange gange. Han har blandt andet med sin hustru, Margit Svendsen, skrevet Menneske først , der skrevet på baggrund af en 3 måneder lang studierejse til Mellemøsten (Ægypten, Libanon og Syrien). Der mødte de repræsentanter for både islam og kristendommen. Gennem generationer har muslimer og kristne levet side om side. Men det har ikke altid fungeret . Spørgsmålet er kan man have en fredelig sameksistens med forståelse og respekt for hinanden?

Forestil dig at Københavns biskop Erik Norman Svendsen er kommet til den erkendelse at udviklingen i Europa og andre steder i verden er af en sådan art, at det er umulig at leve sammen, fordi samværet mere og mere bliver præget af uvilje mod hinanden, masse af misforståelser og ikke mindst disrespekt for kristne værdier.

FORESTIL jer at han tager den myndighed, som han som åndelig overhoved har. Og på samme måde som Sheikh YUSUF al-Qaradawi er en autoritet inden for islamisk teologi, er biskop Erik Norman Svendsen en autoritet inden for Luthers evangeliske teologi. Og derfor tillader han fra Bispeprædikestolen i Københavns Domkirke at komme med en kristen vejledning om, hvordan kristne skal forholde sig aktuelle og konkrete spørgsmål, og derfor siger han: - Gode kristne gå ud og dræbt muslimer! I har min fulde opbakning til dette. Oh Gud, count their numbers, and kill them, down to the very last one."

Er denne forestilling sandsynlig? – I dag ? Om nogle år? Aldrig?



2009/02/18

Død over jøderne

Oh Allah, count their numbers, and kill them, down to the very last one. - Sheikh YUSUF al-Qaradawi.

Hvor er jeg træt af muslimske ledere, der gang efter anden kan få lov til sige og gøre, hvad de finder BEDST! Hvor er jeg træt af dem. Hvorfor finder vi os i det? Det skulle efter min bedste opfattelse have konsekvenser.

Nu sidst en sunni-muslim fra Egypten. Han er oven i købet leder af det europæiske FATWA-råd (ECFR) og præsident af the International Association of Muslim Scholars (IAMS). Hans navn er Sheikh YUSUF al-Qaradawi. Ikke en hr. hvem som helst. Han er født i 1926. Han har på det seneste flere gange fremhævet Hitler, og sagt at Holoaust var GUDs straf mod jøderne. Hitler gjorde det rigtige. Og næste gang bliver det troende muslimer, der straffer jøderne. Hvordan kan sådanne udtalelser blive fremsagt uden at det virkelig bliver taget afstand til dem? Og ikke mindst ham.

Tænk sig en gang Sheikh YUSUF al-Qaradawi er en autoritet inden for islamisk teologi. Med en stor islamisk uddannelse. Han har skrevet over 100 bøger om forskellige aspekter af Islamisk liv, litteratur og poesi. Han har nu været aktiv inden for den islamiske bevægelse i over 50 år. En mand med meget stor indflydelse, der siger at Hitlers handlinger var en himmelsk straf. Handlinger som troende muslimer skal medvirke til at gennemføre i dag. Som leder af det europæiske FATWA-råd kan han være med til at fremsige en Fatwa. En kendelse udstedt af en autoritet inden for islam. Og en Fatwa er en religiøs anvisning givet af en islamisk lærd til vejledning for, hvordan muslimer skal forholde sig til konkrete og aktuelle spørgsmål. Så gode rettroende muslimer gå ud og dræbt jøder!

På nettet fandt jeg ikke mindre end: 127.000 henvisninger for Yusuf al-Qaradawi..

Fra Wikipedia, the free encyclopedia kan du læse følgende fra 9. Januar 2009: Jews and Allegations of Anti-Semitism In a sermon, which aired on Al-Jazeera TV on January 9, 2009 (as translated by MEMRI), Al-Qaradhawi stated: - "Oh Allah, take your enemies, the enemies of Islam. Oh Allah, take the Jews, the treacherous aggressors. Oh Allah, take this profligate, cunning, arrogant band of people. Oh Allah, they have spread much tyranny and corruption in the land. Pour Your wrath upon them, oh our God. Lie in wait for them. Oh Allah, You annihilated the people of Thamoud at the hand of a tyrant, and You annihilated the people of 'Aad with a fierce, icy gale. Oh Allah, You annihilated the people Thamoud at the hand of a tyrant, You annihilated the people of 'Aad with a fierce, icy gale, and You destroyed the Pharaoh and his soldiers — oh Allah, take this oppressive, tyrannical band of people. Oh Allah, take this oppressive, Jewish, Zionist band of people. Oh Allah, do not spare a single one of them. Oh Allah, count their numbers, and kill them, down to the very last one."

Bent Bundgaard

2009/02/16

Egense koret underholder i "Symfonien"

Foto 1.Jørgen Bjørno på harmonika
Foto 2.Jørgen, Finn og Per
Foto 3.Egensekoret i Symfonien
Foto 4.Jørgen Bjørno fortæller om Egensekoret
Foto 5.Fuld udblæsning på Symfonmien
Egensekoret under ledelse af dirigent Jørgen underholdt i Symfonien for omkring godt 400 veloplagte tilhørere 12. februar. Dirigenten Jørgen B jørno startede med at fortælle lidt om Egensekoret, der nu havde 32 år på bagen, hvoraf de første tredive år var blevet ledet af Benny Sørensen fra Egense, og de sidste to år havde han, Jørgen Bjørno fra Hals, været dirigent for Egensekoret. Egensekoret har medlemmer fra store dele af Østhimmerland herunder også fra Aalborg.
Egensekoret underholdt i to omgange. Første gruppe bestod af 6 sange: Morgensang af Elverskud (accapella-C dur); Godmorgen lille land (accapella-A dur); Svantes lykkelige dag (accapella-Es dur); Sangermarch m. Per på harmonika (kort forspil)- F dur, Joy to the world (accapella-C dur); Nord og Syd (med Per på slutningen med harmonika (Glory, Glory, Halleluja)- C dur.. De fremdrog Nord og Syd utrolig stemningsfyldt. Dirigenten Jørgen Bjørno
introducerede sangen ved at fortælle om kampen mellem Nord- og Sydamerika, der handlede om negernes frihed. Jørgen Bjørno lagde for med at spille på mundharmonika.
Anden afdeling startede med Den russiske bjørn (hvor Per spillede på harmonika - A dur); dernæst var der en af Egensekorets store succeser "Syng med os" potpourri, koret blev understøttet af Per, hvis rigtige navn er Poul Anker Christensen, der spillede harmonika, Finn Christensen, der spillede violin og dirigenten Jørgen Bjørno spillede guitar. Potpourriet er fyldt med kendte sange: Smil til hinanden, Katinka, Katinka, Alle Sømænd, Kan du huske på valsen og sådan fremdeles. Alle i Symfoni ens store sal kunne synge med, og de gjorde det! De var nærmest ved at løfte taget.
Derefter sang man Ritz Ratz med akkompagnement af Per og Jørgen - C dur; I Ulkjær mues uden hat (accapella- C dur); Colonel Boogey (med Per på harmonika - C dur); Vores kor (med Per på Harmonika efter - F dur)… Og så sluttede man af med et ekstranummer: Gammel øl (G dur)..
Ubetinget en succes.

2009/02/12

En måned i Det Ovale V ærelse

For en tre uger siden indtog Barak Obama sin stol bag skrivebordet i Det Ovale Værelse. Det skete klokken 08:35 (dansk tid 14:35) 21, januar 2009. Og en ny stil indtog Det hvide Hus… Nogle kalder det allerede Det Sorte Hus..
Ja, så har Barak Obama snart siddet i Det ovale Værelse i en måned. Og indtil nu har han absolut ikke skuffet mig endnu. Snarere tvært imod.
Jeg har ikke haft personer som forbilleder, siden John F. Kennedy. Og han var en person på lerfødder, han skuffede mig måske ikke så meget, når det kom til stykket, men han stod ikke distancen. - Og havde jeg ikke vidst det før, så vidste jeg det krystalklart efter ham. - Levende eksempler dur ikke i mit eksempel. Måske er jeg for krævende i de sager. Mange levende
eksempler skuffer, når man kommer tæt ind på livet af dem. De er KUN mennesker. Med alle de fejl, vi alle har.
DERFOR har symboler været mine "ledestjerner" siden John F. Kennedy. OG så kommer Barak Obama ind på det politiske firmament. Og jeg falder hårdt og dybt for ham. underligt. Selvfølgelig har jeg den gamle mands skeptiske holdning siddende i kroppen. Jeg har set og oplevet meget i den politiske verden. Men Barak Obama bjergtager mig. Utroligt nok stoler jeg mere på ham end jeg har stolet på nogen anden politiker. Jeg kender ham kun fra
medierne. Kan selvfølgelig ikke andet. Jeg har læst nogle af hans taler. Flere gange. Jeg har hørt ham på tv, hvordan han ser på sin hustru (hans bedste ven), sine børn. Set hvordan han taler med sin ældste datter. Set ham tale med almindelige mennesker. Jeg er ikke i TVIVL. Ham kan jeg lide… Og jeg stoler på ham. Selvfølgelig er han også en hård nyser! Det må han være.
Ja, det skal han være på den plads.
V ERDENS MEST BETYDELIGE EMBEDE. Verdens mest magtfulde mand.
Sådan startede han: Barak Obama skulle have tilbragt nogen tid alene i det rum, hvor han
fremover skulle træffe sine beslutninger. Han skulle blandt andet have læst det håndskrevne brev, som George W. Bush havde skrevet til ham. Ti minutter alene. Så ankom hans stabschef Rahm Emanuel. Og arbejdet var begyndt.
I løbet af den første måned er meget sket.
En ny og afslappet påklædning. Den formelle og konservative tøjstil som George W. Bush krævede eksisterer ikke mere. Allerede første dag kunne man konstatere, at Barak Obama sad bag sit store skrivebord i nystrøget, hvid skjorte. Slipset var bundet korrekt, men der var ikke nogen jakke.
Der er truffet beslutning om at lukke fængslet på Guantanamo-basen og udstedelsen af et håndfast forbud mod tortur.
George W. Bush nedlagde veto imod udvidelsen af sygesikringen for børn; er ophævet.
Marineinfanteristernes orkester er blevet sendt hjem. Tilbage er en enlig pianist, der underholder besøgende med mere afslappende toner før og efter præsidentens taler.
Der er også indført en ny arbejdsrytme. Barak Obama. Han møder først klokken 09:00 to timer senere end Bush. Obama skal motionere, spise morgenmad, læse aviser og sendte sine døtre, Malia og Sasha, i skole før han møder på kontoret. Men så bliver han også i længere tid på kontoret.. Der er set lys efter kl. 22. Det skete aldrig under Bush, der på det tidspunkt for længst var gået i seng.