2009/02/12

En måned i Det Ovale V ærelse

For en tre uger siden indtog Barak Obama sin stol bag skrivebordet i Det Ovale Værelse. Det skete klokken 08:35 (dansk tid 14:35) 21, januar 2009. Og en ny stil indtog Det hvide Hus… Nogle kalder det allerede Det Sorte Hus..
Ja, så har Barak Obama snart siddet i Det ovale Værelse i en måned. Og indtil nu har han absolut ikke skuffet mig endnu. Snarere tvært imod.
Jeg har ikke haft personer som forbilleder, siden John F. Kennedy. Og han var en person på lerfødder, han skuffede mig måske ikke så meget, når det kom til stykket, men han stod ikke distancen. - Og havde jeg ikke vidst det før, så vidste jeg det krystalklart efter ham. - Levende eksempler dur ikke i mit eksempel. Måske er jeg for krævende i de sager. Mange levende
eksempler skuffer, når man kommer tæt ind på livet af dem. De er KUN mennesker. Med alle de fejl, vi alle har.
DERFOR har symboler været mine "ledestjerner" siden John F. Kennedy. OG så kommer Barak Obama ind på det politiske firmament. Og jeg falder hårdt og dybt for ham. underligt. Selvfølgelig har jeg den gamle mands skeptiske holdning siddende i kroppen. Jeg har set og oplevet meget i den politiske verden. Men Barak Obama bjergtager mig. Utroligt nok stoler jeg mere på ham end jeg har stolet på nogen anden politiker. Jeg kender ham kun fra
medierne. Kan selvfølgelig ikke andet. Jeg har læst nogle af hans taler. Flere gange. Jeg har hørt ham på tv, hvordan han ser på sin hustru (hans bedste ven), sine børn. Set hvordan han taler med sin ældste datter. Set ham tale med almindelige mennesker. Jeg er ikke i TVIVL. Ham kan jeg lide… Og jeg stoler på ham. Selvfølgelig er han også en hård nyser! Det må han være.
Ja, det skal han være på den plads.
V ERDENS MEST BETYDELIGE EMBEDE. Verdens mest magtfulde mand.
Sådan startede han: Barak Obama skulle have tilbragt nogen tid alene i det rum, hvor han
fremover skulle træffe sine beslutninger. Han skulle blandt andet have læst det håndskrevne brev, som George W. Bush havde skrevet til ham. Ti minutter alene. Så ankom hans stabschef Rahm Emanuel. Og arbejdet var begyndt.
I løbet af den første måned er meget sket.
En ny og afslappet påklædning. Den formelle og konservative tøjstil som George W. Bush krævede eksisterer ikke mere. Allerede første dag kunne man konstatere, at Barak Obama sad bag sit store skrivebord i nystrøget, hvid skjorte. Slipset var bundet korrekt, men der var ikke nogen jakke.
Der er truffet beslutning om at lukke fængslet på Guantanamo-basen og udstedelsen af et håndfast forbud mod tortur.
George W. Bush nedlagde veto imod udvidelsen af sygesikringen for børn; er ophævet.
Marineinfanteristernes orkester er blevet sendt hjem. Tilbage er en enlig pianist, der underholder besøgende med mere afslappende toner før og efter præsidentens taler.
Der er også indført en ny arbejdsrytme. Barak Obama. Han møder først klokken 09:00 to timer senere end Bush. Obama skal motionere, spise morgenmad, læse aviser og sendte sine døtre, Malia og Sasha, i skole før han møder på kontoret. Men så bliver han også i længere tid på kontoret.. Der er set lys efter kl. 22. Det skete aldrig under Bush, der på det tidspunkt for længst var gået i seng.

Ingen kommentarer: