2006/03/16

Mit nationale jeg

Mit nationale jeg
Lyset og vandet
Blæsten og skyerne
Jorden og naturen
Går i blodet
Om jeg er sort, brun eller lyserød
Om farven på mine øjne er blå eller brun
Bliver en del af mit nationale jeg
Måske er det et spørgsmål om tid
Og de sidst ankomne skal måske hjælpes lidt

Muhammed tegningerne har fået de skjulte polariseringer frem i lyset.
Og ingen er gået fri.
Alle har måttet se på sine grænsedragninger.
Nogle måtte til at rejse grænser.
Andre igen måtte flytte på dem.
Ingen er gået fri.

Jeg er ikke bange for de fremmedes tro.
Den må de selv bearbejde.
Jeg kan på flere områder ikke lide den.
Sammenkoblingen af tro og politik.
Tro og lov for liv.
Fyrre slag for øldrikkeri.
Afhugning af hænder for tyveri.
Stening for utroskab.
Jeg er klar modstander af totalitær religion.

Min tro har også indflydelse på mit profane liv.
Men min moral er et politisk begreb ikke et religiøst.
De nyankomne for hvem det nationale jeg ikke er gået i blodet,
De skulle interessere sig noget mere for vore værdier og skikke,
Førend de dømte os og krævede respekt for deres tro.

Elleve procent af herboende muslimer
- 11 procent
Har FULD forståelse for
- Boykot af danske varer
- Flagafbrænding
- Ambassadeødelæggelse og afbrænding.
Hvordan kan de -
Og hvorfor bor de her?
Af samtlige herboende muslimer er der kun to procent,
Der i den givne situation føler sig MEST som danskere.
Hvor er den fælles forståelse for danske værdier?
Måske er det kun et spørgsmål om tid.
Men hvor lang tid?
Og har vi den?

Ingen kommentarer: