2007/12/22

Julen 2007

Julen 2007

Jeg elsker julen. Ingen tvivl om det. Det blev til fire fem små historier her fra det absolut nordøstligste af Himmerland. Området kunne kaldes Mou-Egense-Dokkedal, der er trykket ud mod Limfjorden og Kattegat af Den dejlige Lille Vildmose. Den elsker jeg også. Den er pragtfuld i alle vejrlige afskygninger. I storm. I stilhed. I natten mørke med de meget lysende stjerner. Intet skinnede lys fra byer eller huse. Mørke, stilhed, stjerner. I solopgangstid en tidlig morgen. En solnedgang i en gulrødt farvepragt. Ikke skabt lyd høres – kun naturens egne lyde. Svanerne, der flyver over vort hus. Kragerne i hobetal, der udråber deres karakteristiske lyde. Og de store flokke af sorte urtidsfugle, der er af snæversynede mennesker er udsat for had, den smukke skarv, vi ser dem både om morgenen, når de flyver ud til deres madsteder, og når de vende hjem. Vildmosen har nu i 37 år været vores udgangspunkt og omdrejningspunkt.

Julen er en dejlig tid.

Vi har fået rigtig mange julebreve. Ikke bare kort, men rigtige julebreve, men gode ord, der fortalte om vore venners 2007. Mange af dem har oplevet rigtig meget – her i Danmark, men så sandelig også i det store udland. Vi har hørt om rejser i Australien, New Zealand, Kina, Indien, Thailand, Indonesia, Arabien, Israel, flere andre steder i Mellemøsten, Rusland, Finland, Sverige, Norge, USA og jeg har sikkert glemt nogle. Berejste venner.

Julen begyndte for mig i går.

Da lukkede jeg min mobiltelefon, da jeg gik i seng. Den sidste samtale i går blev en anmeldelse af en brand i en af Lejerbos bebyggelser fra en beboer, der ikke kunne få fat på varmemesteren. Og jeg var den første han stødte på på Lejerbos hjemmeside. – Han blev guidet til en af de rigtige..

Nu sidder jeg her ved køkkenbordet. Frokosten til min dejlige kone er sat på bordet. Venter kun på at hun skal komme hjem efter de sidste julegaveindkøb. Hun kom ind af døren nu. Klokken er 14:08 så det bliver en sen frokost. Hun skal prøve en sild i sennep, som jeg lavede i formiddags.

Ja, snaps, juleøl og en lille frokost inden middagssøvnen.

Bent Bundgaard

Ingen kommentarer: