2008/10/07

Rygning DRÆBER!

Jeg har i dag været til kontrol for min sukkersyge, diabetes 2, som jeg fik konstateret kort tid efter, at jeg var gået på pension. En af de store folkesygdomme, som de fleste af os, der har sukkersyge, selv er skyld i, at vi har fået. En ond sygdom som sniger sig ind i kroppens organer, selv om man føler sig rask. Men man kan gøre noget ved det; men skal leve med sukkersygen resten af ens liv.

Da jeg går fra kontrollen går jeg forbi ”Rygehaven” og rygehuset, der er fyldt med hospitalspersonale, der ryger for fuld indånding. De ved måske bedre end andre: rygning dræber.

Ja, i dag ved alle det. Og mange har taget konsekvensen af den viden. Da jeg holdt op med at ryge i 1970 røg 68 % af alle danske mænd. I 1995 var tallet på rygere 47 %. Ti år senere i 2005 var tallet 25,6 %. Altså mange er holdt op. Og flere ønsker at holde op.

Én million danskere er tidligere rygere.  Og af de tilbageværende rygere forsøger 250.000 hvert år at holde op. Kun en femtedel (50.000) gennemfører forsøget.

Folkesundhedens største trussel er rygning. Men som det kan ses af tallene ovenfor så kan man holde op.

Og skal antallet på mindst 1000 danskere, der dør hver måned på grund af rygning, nedsættes skal forebyggelse intensiveres. Og når man ved at halvdelen af rygerne dør på grund af deres rygning, hvorfor gør de så ikke mere for at holde op? Storrygene mænd får i gennemsnit en langvarig sygdom otte år før de mænd, der aldrig har røget. Og de dør i gennemsnit 8-10 år tidligere end ikke rygere. Rygere forkorter deres liv på grund af deres rygning. OG DE VED DET! Og kvinder, der er storrygere, får i gennemsnit en langvarig sygdom 11 år før de kvinder, der aldrig har røget. Ja, kort sagt: Rygere bliver ikke så gamle som ikke rygere, og de har de sidste år de lever et betydeligt dårlige liv på grund af deres rygning.

Kræft. Hjerte-kar-sygdomme. Kronisk bronkitis. Emfysem (en folkesygdom karakteriseret ved langsom nedbrydning af lungevævet over mange år som følge af rygning). Lungekræft. Og hvad der ellers støder til.

Det undrer mig, at personalet på Aalborg Sygehus syd, der står og ryger i ”Rygehaven” og det mangekantede rygehus på græsplænen, ikke holder op. Det undrer mig virkeligt!

 

Bent Bundgaard

 

 


Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 49 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

Ingen kommentarer: