2005/11/01

Mikkels tur til USA


Mikkels tur til USA 2005
Bælum: - Mikkel Alban Jensen er elev på Yggdrasil. Og han har sammen med sin lærer Morten Sarvig været på studieophold i Chicago, USA. Turen foregik med flyver til Kastrup, derfra over Paris til Chicago. En flyvetur på 15 timer. Der er en flot arkitektur i Chicago. Med nogle specielle skyskrabere, der gør byen interessant. Ellers er Chicago måske bedst kendt i Danmark for gangsteren Al Capone, filmen Blues Brothers og det legendariske basketbold hold Chicago Bulls.
Mikkel Alban Jensen og Morten Sarvigs udgangspunkt var ”The international Hostle”, beliggende i den nordlige del af Chicago i forstaden Grandville. Denne bydel er et universitetsområde, et behageligt område at færdes i, og så var der kun 5 minutters gang til Lake Michigan.
Mikkel er ret god til mundtlig engelsk, han fik et tital i 9. klasse, men den første uge i USA skulle han lige vende øret og munden til at mærke den amerikanske accent. – Men så var det på plads. Og jeg missede ikke ret meget selv om de talte lynhurtigt. Jeg kunne godt følge med. De var alle sammen flinke og venlige. Og det var et pragtfuldt musikalsk miljø, hvor spontant spil kunne opstå, når en sad og klimpede på et instrument. Når man er sådan et sted får man helt klart lyst til at spille mere. Jeg fik megen inspiration.
- Det giver også meget at høre på andre, der er meget dygtigere end en selv. Det giver mig lyst til at arbejde meget mere med musik og guitaren, fortæller Mikkel.
Mikkel Alban Jensen har nu været treogethalvt år på Yggdrasil. Han er seksten år. Han havde aldrig spillet på noget instrument, da han kom på Yggdrasil. Det interesserede ham overhovedet ikke.
Indtil nu har han spillet på en guitar, der er blevet stillet til rådighed på skolen. Men nu har han sin egen. Han købte en god guitar i USA, derover var en god guitar noget billigere end en tilsvarende her i Danmark, hvor man skulle give næsten dobbelt så meget. Mikkels nye guitar af mærket Tayler, blev købt i Guitar Center, hvor han blandt de ansatte hurtigt blev kendt som Michael.
Mikkel Alban Jensen fortæller: - Musik har noget med følelser at gøre. Når jeg har siddet og spillet en times tid, bliver jeg helt varmt i hovedet. Når man spiller drømmer man om at blive en helt. Og det gør jeg også. Jeg vil gerne blive berømt. Jeg ville gerne kunne leve af min musik,
Nogle gange når Mikkel og Morten var færdige med deres undervisningstimer på skolen. – Kunne vi godt sidde og ”jamme” i en time inden vi gik hjem, fortæller Mikkel. – Skolen havde også en rigtig god atmosfære, alle sagde hej. Og nogle gange sad jeg og spillede med andre. som jeg lige havde mødt og udvekslede tunes (melodier) med. Jeg fik også mange gode venner. Og dem har jeg helt klart tænkt mig at holde kontakten med.
Mikkel mødte foruden mange amerikanere andre guitar-interesserede fra Irland, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Tyrkiet (en pige). De mødte også et ungt par på flugt fra det orkanramte New Orleans.
Skolen ”Old Town of Folk Music” har til huse i et nedlagt bibliotek, som har mellem 4000 – 5000 tilmeldte elever i hver sæson. Primært amerikanske elever.
Mikkel havde blandt andet undervisningstimer i blues, jazz, folk, irisk, bluegrass og flatpicking.
Nogle af de timer Mikkel og Morten fulgte inkluderede blandt andet Django Guitar styles, Delta Blues, Western Swing, Honky Tonk og Nashville Guitar.
Mikkel fortæller: - Lærerne var rigtige flinke. Og de gav masser af ny inspiration til mit guitarspil.
Jeg havde omkring 4-5 timer undervisning hver dag. Og så havde jeg også to gange toogenhalv times privat undervisning hos Chris Walz, og i privatundervisningen arbejdede vi specielt med genren flatpickin.
Derudover tilbød skolen et hav af koncerter og workshops for alle interesserede. Blandt andet temadage i Bob Dylan, Rolling Stones og Niel Young.
Til sidst skal nævnes siger Mikkel: - På vej hjem sad vi i lufthavnen ved siden af John MC Enroe, som også havde sin guitar med.
En virkelig god tur.

Ingen kommentarer: