2010/10/14

ONDSKABEN

Ondskaben

Ondskaben er for HANNAH ARENDT et vilkår for alle moderne mennesker, der
glemmer at se på det system, de befinder sig i. Ondskaben er en mulighed, en
konstant fare, som opstår af tankeløshed.

Eichmann var i sine gerninger, mente Arendt, et frygteligt eksempel på
tankeløsheden, fordi han simpelthen handlede med manglende samvittighed,
fulgte ordrer. Her indledningsvis har jeg en stor tak til Hannah Aredt for
de mange tanker omkring ondskab, som hendes skriveri har givet mig.

Ondskab og holocaust vil altid være nært forbundne i min opfattelse af
ondskab. Alle de ting som blev gjort i koncentrationslejrene, som var gennem
siret af ondskab. Hvad tænkte de mennesker på? Tænkte de over, hvad de
gjorde? Vidste de det? Handlede de "onde" som individ eller som
gruppemedlem? Uanset diskussionen om hvor mange jøder (6 millioner), der
blev deporteret og udryddet, så var det ondskab, der gjorde det.

Hvordan lever man med sin "egen" ondskab?

Ondskab er lig fravær af tanke. Alle kan være onde, når man holder op med at
tænke!

Er sagsbehandleren i Aalborg kommune ond, når hun/han undlader at tænke, men
"blot" udfører den ordre hun får i forbindelse med en tvangsfjernelse af et
barn. Den institutionelle ordre fra socialchefen. Hvem handler ondt?
Socialrådgiveren? Socialchefen? Socialudvalget? Byrådet?

Tænker de overhovedet om de er onde eller ej? Er de medløbere? Hvem er jeg?
Hvad står jeg for? Hvem

ha ret? Kan jeg handle frit? Eller er jeg underlagt gruppen? Institutionen?
Mine handlinger er de bestemt af mig? Eller af gruppen? Socialinstitutionens
morgemøde?

Uanset hvor ondt man handler i institutionens tjeneste om dagen kan man så
være et almindeligt menneske om aftenen i familiens skød?

Har dumme mennesker lettere ved at være onde end begavede mennesker? Fordi
de ikke kan forstille sig deres handlingers konsekvens på den som er udsat
for den onde handling,

Du er ond, fordi der er ikke anden mulighed, der er ingen valgmulighed, og
du har ikke selvstændighed og fantasi til at forestille dig andet. Din
gruppe giver dig ikke lov til egen identitet.

Som socialrådgiver er du en del af det offentlige - af det totalitære
system, og derfor følger du bare med. Intet ansvar for dine egne handlinger.

Rockerne er en bande tankeløse mennesker, der kan gøre meget ondt i navnets
tjeneste. De er ikke selvstændige individer, de er robotter, de er døde, og
handler som redskaber i ondets tjeneste.

Hvordan er det med de unge mænd, som vi sender i krig, og ofte overlader dem
til sig selv. Hvor mange gange har vi nu ikke læst om tortur og vold i enden
på den terror, som de har været udsat for. Eller om

forfølgelse af kvinder med stenkastning som straf.

Mord og massakre i krigene i Østen, det holder aldrig op! "De skal holdes
nede!" Vi skal have det bedre end dem! De skal vide, at vi er bedre end
dem,.

Den ondskab jeg beskæftiger mig med begrundes ikke i biologiske,
fysiologiske eller neurologisk defekt. Heller ikke i den opfattelse af
ondskab konsekvent har sit udspring i autoritær opdragelse eller
posttraumatiske belastningsreaktioner som den forklaring, der ofte trækkes
af stalden, når krigsveteraner begår onde handlinger i fredstid.

Ingen kommentarer: