2006/02/08

Muhammed erobrer Mekka

En af tegnerne (navnet blev ikke nævnt) til de 12 Muhammed-tegninger blev interviewet i TV. Han havde ikke fortrudt, hvad han havde været med til. Han sagde noget interessant. – Når stormen har lagt sig. Og vi kommer ind i normal gænge igen. Så var det hans håb, at de havde været med til at flytte hegnspæle. Det tror jeg faktisk vil ske. Det fælles rum, hvor muhamedanere og ”alle vi andre” færdes i, vil i kraft af disse tumulter blive meget større. Vi bliver måske ikke mere tolerante, men gør det noget. ”Jeg vil bekæmpe dine meninger, men jeg vil dø for din ret til at have dem…” Francois de Voltaire

I 630 erobrede Muhammed Mekka. Endnu var islam ikke arabernes tro.
I byens vigtigste helligdom (*Ka’baen) dyrkede folk deres mange guder.
De mange billeder og statuer af guder blev fjernet af Muhammed og hans hær.
For Muhammed var der kun én Gud. Det er simpelt hen det grundlæggende i Islam.
Og det var nu slut med at tilbede andre guder.
Efter Koranen er der en stor synd at tilbede gudebilleder. Og det er forbudt at fremstille afgudsbilleder, der kan bruges til tilbedelse.
MEN hvor står det i Koranen, at man ikke må tegne dyr og mennesker?
Der er faktisk mange bøger fra den islamiske verden, der indeholder billeder af levende væsner. Ja sågar kan man se skulpturer af mennesker i arabiske storbyer.
Jeg har ikke endnu læst koranen. Men jeg har både fået fortalt og læst, at det ikke står noget sted i Koranen, at man ikke må afbilde dyr og mennesker.
Der står i koranen: - Frembring intet, der har lighed med Gud. Thi Gud ved alt; men I ved intet. (16:74)
Dette koranvers skulle være bevæggrunden til et generelt billedforbud. Andre henviser udelukkende til traditionen, hvor der i hadith* er beskrevet, at profeten Muhammed var imod, at man lavede billeder af dyr og mennesker. Og derfor er der mange islamiske skriftlærde, der har den klare opfattelse, at det er forbudt at afbilde alt, der har en sjæl. Også selv om det ikke står i Koranen.


* Ka'baen blev ifølge Koranen bygget af profeten Abraham og Ismael, som også er vigtige personer i islam. Muslimerne vender sig mod Masjid al-Harâm hver dag, fem gange om dagen når de beder til Allah. Som religiøst centrum er Ka'baen valgt af Muhammed, men var allerede før ham et valfartsmål. Før islam var bygningen et betydningsfuldt kultsted for den lokale befolknings stammereligioner. Ka'baen menes at være det allerførste gudshus. Selve Ka'baen har aldrig fungeret som moské, men den ligger på en åben plads i "den store moské".

* Hadîth: Udsagn om Profetens sædvane, hans vejledning til menigheden og stiltiende accept af folks handlinger. Omtales ofte som ’islamisk tradition’.

http://www.islamstudie.dk/koranen_dansk.htm

1 kommentar:

Jens Oluf sagde ...

Hej Far.
Jeg er ligesom dig meget optaget af detherhernoget.
”Jeg vil bekæmpe dine meninger, men jeg vil dø for din ret til at have dem…” , citerer du.
Hvis denne sag nu handler om at nogen er blevet såret, må det vil også handle om ikke at blive ved med at såre. Selvom du har ret til at såre.

"Det fælles rum, hvor muhamedanere og ”alle vi andre” færdes i.."

Jeg søgte ordet muhamedanere på wikipedia.... fik ikke noget svar. Jeg søgte det på google og fik henvisninger til dendanskeforening.

Jeg kan ikke finde ud af om du citererer fra interviewet med den unavngivne tegner. Hvis du gør, vil jeg mene at den tegner ikke bidrager til at gøre rummet mere fælles